تصور کنید یک فروشنده کتاب، ابتدای خیابان در انتظار ایستاده و بلافاصله با دیدن هر مشتری، به مغازه برگشته و ویترین مغازه را متناسب با نیازهای او می چیند. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مشتری احساس راحتی بیشتری کرده و حس می کند این همان فروشگاهی است که می خواهد، در حالی که دیگر فروشگاه های دیگر نیز همان کتاب ها را می فروشند و هیچ تفاوتی در محصولاتی که عرضه می کنند، نیست.
این دقیقا همان کاری است که بسیاری از فروشگاه های اینترنتی که رشد بی سابقه ای داشته اند، انجام داده و به موفقیت رسیده اند. در واقع شما وقتی به وبسایت آمازون مراجعه می کنید، رفتارتان ذخیره شده و مطابق رفتاری که انجام داده اید، محصولاتی به شما معرفی و عرضه خواهد شد. برای مثال اگر کتاب «مدیریت یک دقیقه ای» را انتخاب کنید، سایت به شما کتاب های دیگری را که احتمالا مورد پسند شما خواهد بود معرفی کرده و صفحه اصلی وبسایت را نیز براساس سلیقه تان می کند. در حالی که فروشگاه های واقعی (غیرمجازی) چنین کاری نمی توانند انجام دهند، در صورتی که در فروشگاه های مجازی این امکان برای صدها خریدار همزمان نیز وجود دارد.

مشتری در صف نمی ایستد، ویترین متناسب با خواسته و علاقه ایشان چیده می شود تا او اطلاعات کامل هر محصول را دیده و پس از بررسی نظرات دیگران تصمیمی قاطعانه می گیرد. در نسل جدید فروشگاه های اینترنتی روی این ویژگی، یعنی برای هرکاربر یک فروشگاه، تمرکز ویژه ای شده است.

برخی فروشگاه ها، از این ویژگی فراتر رفته و امکان تست محصول را برای مشتری فراهم آورده اند! برخی می پرسند آیا چنین چیزی امکان پذیر است، آن هم برای فروشگاه مجازی؟ بله، سری به وبسایت عینک ریبن Ray ban بزنید. می توانید از بخش Virtual Mirror عینک مورد نظر را انتخاب کنید و بعد مقابل دوربین رایانه خود بنشینید و به دوربین خیره شوید. روی چهره شما عینکی که انتخاب کرده اید نمایش داده می شود، این اتفاق روی عکس شما نمی افتد، بلکه روی تصویر زنده شما عینک نمایش داده می شود. می توانید سر خود را حرکت دهید و از زوایای مختلف عینک انتخابی را بر چهره خود مشاهده کنید. همزمان می توانید از تصویر خود همراه عینک، عکس بگیرید و در شبکه های اجتماعی نمایش دهید و نظر دوستان خود را نیز در خصوص عینک انتخابی جویا شوید. این شگفت انگیز است، انتخاب عینک از یک فروشگاه مجازی کاری دشوار است، اما این وبسایت این کار را بسیار ساده و لذتبخش کرده است، زیرا در فروشگاه غیرمجازی بسختی امکان آزمایش تمامی عینک ها فراهم است و از طرفی چطور ممکن است نظرات تعداد زیادی از افراد را جویا شد. در واقع نسل جدید فروشگاه های اینترنتی فراتر از صرفه جویی در زمان و شکستن حریم مکان رفته اند و به کارهایی دست می زنند که در فروشگاه غیر مجازی ممکن نیست.

لینک وبسایت:

RayBan: http: / / www. ray ban.com / usa / virtual mirror

باور کردن این موضوع که همه فروشگاه های اینترنتی بزرگ و کسب و کارهای آنلاین، قدمتی کمتر از ۲۳ سال دارند، کار سختی است. فروشگاه آمازون که بازار فروش کتاب ها را در دنیا دارد، چطور در این زمان نسبتا کوتاه بازار را قبضه کرده و در دست گرفته است؟ فروشگاه ebay با آن قدرت عجیب در خرید و فروش اجناس دست دوم، چه کرده است ؟

اتفاقات آن قدر سریع و غیرقابل باور بود که بسیاری از کسب و کارها در این تحولات به کلی از بین رفته و عده ای دیگر کمرنگ و کمرنگ تر شده اند، برندهایی که تا چند سال پیش حرفی برای گفتن نداشتند، در دسته ارزشمندترین برندها قرار گرفته اند. وسعت بازار فروش محصولات، به قدری گسترش یافت که شبکه های توزیع جدید شکل گرفتند. کسب و کارهایی که تا دیروز هیچ نیازی برای آنها وجود نداشت، امروز از مهم ترین کسب و کارها به حساب می آیند. نسل جدید فروشگاه های اینترنتی متناسب با نیاز مشتریان، بسرعت رشد کرده و جای بسیاری از فروشگاه ها را خواهد گرفت.
سجاد بهجتی