جک ما (Jack Ma) بنیانگذار سایت مشهور«علی بابا دات کام» این وب سایت را به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی کشور چین در دهکده جهانی وب، به جهانیان شناسانده است.
کارآفرینی اینترنتی فقط یک روش کسب و کار جدید در دنیای اینترنت نیست؛ این کارآفرینی حتی صرفا یک ابزار اشتغالزایی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات جدید هم نیست! کارآفرینی اینترنتی ترکیبی منسجم از هنر و فناوری است که می تواند با نیازسنجی و فرصت سازی بهینه، نیازهای بازار را بر مبنای پتانسیل فناوری اطلاعات فراهم و زمینه اشتغالزایی بسیاری از مشتاقان فعالیت در این حوزه را ایجاد کند.
شاید کمتر کسب و کاری همراه با نوآوری را در دنیای پیرامون سراغ داشته باشیم که اثربخشی، فراگیری و تنوع فعالیتی به اندازه کارآفرینی الکترونیکی در اختیار داشته باشد.
مزیت رقابتی این نوع کارآفرینی در سه اصل: سادگی در بدو شروع کار، کم هزینه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه می شود. بسیاری از وب سایت های قوی و معتبر مثل یاهو و آمازون، در ابتدا در نهایت سادگی شروع به کار کردند.
با هزینه کم اما با خلاقیت و درک بالای بنیانگذارانشان از نیازهای کاربران وب. ارزش افزوده فوق العاده ای که ثمره تداوم فعالیت در حوزه کسب و کار الکترونیکی است، آنچنان زیاد است که امروزه بر اساس آمارهای نشریه فورچون، روز به روز بر تعداد میلیاردهای کارآفرین دیجیتالی افزوده می شود.
یکی از این میلیاردرها، «جک ما» (Jack Ma) بنیانگذار سایت مشهور «علی بابا دات کام» است که شاید برای ایرانیان خیلی شناخته شده نباشد. اینکه چرا اسم این پایگاه، علی باباست خیلی مهم نیست! مهم آن است که شیوه این سایت باعث شده است تا کشور چین را با پورتال مشهور علی باب در دنیا بشناسند و این سایت، به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی این کشور در دهکده جهانی وب، معرفی شود.
حک ما فعالیت خود را در این عرصه با طراحی و ایجاد وب سایت هایی برای شرکت های بزرگ چینی آغاز کردو نخستین فردی بود که در این کشور، ایده ایجاد سایت های اینترنتی برای عرضه کالاهات و خدمات را مطرح کرد و از آنجا که متوجه شد کاربران زیادی از این سایت ها بازدید می کنند، سال ۱۹۹۹ شرکت علی بابا را با هدف توسعه خرید و فروش الکترونیکی در کشور چین و با راه اندازی سایت اینترنتی Alibaba.com بنیانگذاری کرد که در حال حاضر از طریق بیش از ۶۰ میلیون عضو از ۲۴۰ کشور در سطح دنیا به نیازهای کاربران پاسخ می گوید.
درس های کارآفرینی، جک ما:
۱ ایده ها و رویاهای خود را پرورش دهید. حتی اگر همین الان، سرمایه گذاری برای عملی کردن آنها در دسترس نباشد.
۲ تسلیم شرایط محیطی و مکانی نشوید. دنیای دیجیتال، محصور شدنی نیست.
۳ افراد و دوستان خوبی برای خود پیدا کنید و به مشتریانتان عشق بورزید. سعی کنید زیاد یاد بگیرید.
۴ من در سال ۲۰۰۰ گفتم اگر ۹ خرگوش در دنیا وجود داشته باشد، اگر بخواهید یکی از آنها را شکار کنید، کافی است به یکی از آنها خوب فکر کنید و بر روی گرفتن آن تمرکز کنید! تاکتیک خود را تغییر دهید، خرگوش را تغییر ندهید!
۵ فرصت های زیادی پیش روی ما است. همه را نمی توان به دست آورد. اگر یک فرصت خوب را به دست آورید کافی است. مسیر رشد را پله پله طی کنید.
۶ یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در ایجاد یک محیط کارآفرین و بسترسازی یک کسب و کار اینترنتی، با شکست یا موفقیت های بسیار ضعیف روبرو شوند، آن است که آنها فناوری اطلاعات را خوب می شناسند اما نحوه عرضه آن در محیط کسب و کار را نمی دانند و مشتریان از کسب و کار آنها استقبال نمی کنند.
این گفته آقای Ma را می توان دلیلی بر اهمیت درک فضای غیردیجیتالی و گواهی بر ضرورت آموزش مسائل کسب و کار سنتی به کارآفرینان دیجیتال دانست.
منبع:آفتاب