بسیاری از علاقه مندان به علوم رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، وبلاگ Webware را می شناسند. این وبلاگ محبوب هر ساله رأی گیری جالبی را برای انتخاب ۱۰۰ سرویس برتر انجام می دهد.

امسال نیز بین ۲۵ فوریه تا ۳۱ ماه مارس، بیش از ۱.۹ میلیون نفر به این وبلاگ مراجعه کرده و به سایت های منتخبشان رای دادند.

البته شاید ما ایرانیان نتوانیم به نتایج این رای گیری بسنده کنیم و احتمالاً هم در میان این ۱.۹ میلیون نفر رای دهنده، کمتر از هزار ایرانی شرکت کرده باشند و حتی برخی از سایت های انتخاب شده نیز در لیست کاربری ما نباشد.

ولی به هر حال این همه پرسی می تواند معیار جالبی برای تمیز دادن وضعیت خدمات دهی سایت ها و شرکت های ارائه دهنده شان باشد.

۱۰۰ Webware در سال ۲۰۰۸ در ۱۰ دسته بندی مختلف که در هر کدام ۳۰ سرویس به عنوان گزینه ها نمایش داده می شود با کمک سیستم نظر سنجی معروف PollDaddy طراحی شده است و رای دهندگان در هر دسته بندی امکان انتخاب حداکثر ۳ سرویس را داشتند. به هر حال نتایج رای گیری Webware ۱۰۰ در سال ۲۰۰۸ با مشخص شدن ۱۰۰ سرویس برتر اینترنتی به پایان رسید.

در بین نتایج می توان با نظرهای غالب در دنیای سایبر آشنا شد. به عنوان مثال برتری بی چون و چرای سرویس بلاگر در مقابل وردپرس جای بسی تأمل داشت و از آن هم عجیب تر آن است که دراپال بعد از بلاگر و بالاتر از وردپرس قرار گرفته است.

در میان سرویس های مرورگر، فایرفاکس همچنان در رتبه اول قرار دارد اما آنچه باز هم جای تعجب داشت، عدم انتخاب نتوایبز توسط کاربران و انتخاب آی گوگل و مای یاهو بود. به هر حال می توان ساعت ها در مورد علایق کاربران و نتایج این نظر سنجی صحبت کرد. در هر صورت مشخص است که انتخاب ها به صورت شایسته ای صورت گرفته و اگر نگاهی به رتبه بندی ها بیندازید، مسلماً این مسئله را می پذیرید.

البته تحلیل آماری این انتخابات کار بسیار پیچیده و زمان بری است و ما در این نوشتار تنها به معرفی منتخبان و همچنین توضیح بیشتری در مورد رتبه یک هر گروه بسنده می کنیم.

مرورگرهای اینترنتی

فایرفاکس را بسیاری از کاربران ایرانی می شناسند و حتی انتخاب اول آن هاست.

قابلیت های فراوانی دارد و از همه مهم تر اینکه به صورت رایگان به کاربران عرضه می شود. این مرورگر چند منظوره با اینکه محبوب خاص است ولی در عام، بیشترین استفاده از اینترنت اکسپلورر مایکروسافت صورت می گیرد. ولی فایرفاکس یک تفاوت بسیار بزرگ با IE دارد، این روباه آتشین، متن باز (Open Source) است. به همین خاطر محبوبیتش بیش از IE است.

مرورگری که تمامی مشکلاتش را با کاربران در میان می گذارد و حتی کاربران می توانند خودشان باگ ها و نقاط ضعف آن را مشخص کرده و به تصحیح آنها بپردازند. سال ۲۰۰۸ سال فایرفاکس ۳ بود. بسیاری از نقاط ضعف آن گرفته شد تا این مرورگر محبوب با سرعت و قدرت بیشتری به کاربران خود کمک کند.

علاوه بر این، یک سامانه ضد ویروس داخلی نیز به آن افزوده شد تا کاربران با خیالی آسوده به جست وجوهای خود بپردازند. به هر حال مرورگرهای اینترنتی، اولین دروازه های ورودی به دنیای مجازی هستند و به دلیل همین اهمیتشان، از پرکاربرترین های دنیا هستند.

سایت های تجاری (Commerce)

باز هم در این گروه رتبه اول را سایت آمازون کسب کرد تا قدرت بی چون و چرای خود و فاصله محبوبیتش را به رخ دیگر رقبایش بکشد. این سایت که یکی از اولین خرده فروش های آن لاین دنیاست کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد و هم اکنون در سبد محصولات فروشش تقریباً تمامی کالاها دیده می شود.

مشتریان آمازون علاوه بر خرید محصول می توانند در هر لحظه از جدیدترین کالاها، کتاب ها، آهنگ ها و... ارائه شده توسط شرکت ها مطلع شوند و انتخاب صحیحی در خرید داشته باشند.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که باعث شده تا هر روز به تعداد مشتریان آمازون اضافه شود، ارتباط بین مشتریان آن است. هر مشتری می تواند توصیه، پیشنهاد و یا انتقاد خود از یک محصول را در سایت بگذارد تا دیگر مشتریان از تجربیاتش استفاده کنند.

سایت های ارتباط و مکاتبه کاربران (Commuinication)

در این گروه رتبه یک برای ما ایرانیان شاید شناخته شده نباشد. سرویس مسنجر پر سرعت امریکن آن لاین (مخفف آن به نام AIM شناخته می شود) یکی از قدیمی ترین سرویس های اینترنتی است که کاربران می توانند در آن محیط به گفت وگو با هم بپردازند، فایل های مورد علاقه شان را به اشتراک بگذارند، و حتی در روم های اختصاصی در مورد موضوع مشخصی بحث کنند.

مانند مسنجرهای دیگر، هر کاربر یک پروفایلی دارد که در آن خود را معرفی کرده و در واقع با داشتن یک شناسه کاربری صاحب یک اطاق مجازی می شود. AIM قابلیت های مسنجرهای دیگر نیز مانند پیام گذاری به صورت آفلاین را دارد.

سایت های سودمند و سازماندهی کننده (Productivity)

در کشور ما با چنین وضعیت سرعت اینترنتی، کمتر کاربری از این سایت ها استفاده می کند. این گروه از سایت ها امکاناتی را در اختیار کاربرانش قرار می دهند تا به وسیله آن بسیاری از مسائل را بتوانند سازماندهی کنند که یکی از مهم ترین آنها قرار ملاقات ها، وعده های کاری، برنامه های روزانه و... است.

در واقع این سایت ها یک دفتر مجازی را به شما می دهند تا بتوانید تمامی برنامه های روزانه تان را در آن وارد کنید، و در موقع مقرر هم برای انجام آن کارها پیغامی از سوی سایت برای شما فرستاده می شود. در این گروه۳۰ Boxes بهترین سایت شناخته شده است که نشان دهنده کاربری آسان و تنوع خدمات ارائه شده از سوی این سایت است.

۳۰ Boxes در واقع یک ابزار، مانند سررسید است و به راحتی با چند کلیک می توانید تمامی قرارهای کاری و ملاقات های دوستانه تان را در آن وارد کنید و خیالتان از فراموشی آنها راحت باشد زیرا ۳۰ Boxes حتماً به شما قبل از قرار یادآوری خواهد کرد.

کاربری بسیار آسان این سایت هم در نوع خود جذاب است و جالب تر از این خدمات، آموزش های برنامه ریزی است که به کاربران ارائه می دهد. علاوه بر این خدمات، کاربران می توانند سایت های مورد علاقه و یا وبلاگ شخصی خود را به آن اضافه کنند تا هر روز از به روزرسانی آنها نیز مطمئن شوند.

سایت های معرفی و ارائه نرم افزارهای جدید (Publishing)

مسلماً منتظر شنیدن نام سایت های مایکروسافت در این گروه بودید ولی اشتباه نکنید، پر فروش با محبوب ترین متفاوت است. در این گروه.Mac اپل در صدر جدول قرار دارد. این سرویس شرکت اپل بهترین درگاه ورودی و استفاده مشتریان اپل است که به مشتریان در ارائه خدمات و معرفی نرم افزارهای به روز شده کمک شایانی می کند.

کاربران در این گروه پس از ثبت نام، یک فضای ۱۰ گیگابایتی را در اختیار می گیرند و حتی یک پست الکترونیکی هم به آنها داده می شود. کاربران.Mac می توانند در فوروم های مشخص به بحث و تبادل نظر در مورد انواع نرم افزارها و حتی دستگاه های ارائه شده توسط اپل بپردازند و حتی بسیاری از فایل ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

جست وجوگرها (Searcher)

یکی از عجیب ترین نظرسنجی ها را در این گروه می بینید. احتمال اینکه رتبه یک به گوگل تخصیص بگیرد بسیار بالا بود ولی در نهایت سایت Answers ، بهترین شناخته شد. اگر می خواهید در مورد چیزی بیشتر بدانید حتماً یک سری به سایت Answers بزنید و موضوع خود را در آن هم یک بار جست وجو کنید.

مانند یک دایره المعارف هر سؤالی را از آن بپرسید نه تنها از یک منبع بلکه با در اختیار داشتن ارتباط با تقریباً تمامی سایت های دنیا، جواب های گوناگون و بسیار کاملی را به شما می دهد. جالب اینکه مانند بریتانیکا و ویکی پدیا این سرویس اطلاعاتی موضوع را به صورت کامل بررسی می کند و حتی نسبت به دیکته کلمات نیز حساس و طرز تلفظ موضوع را هم نشان می دهد.

سایت های اجتماعی و معاشرتی (Social)

در این گروه کاربران ایرانی احتمالاً بیشتر از مای اسپیس استفاده می کنند ولی رتبه یک متعلق به بیبو (Bebo) است. بیبو تنها نمونه ای از سایتی مانند مای اسپیس نیست بلکه یکی از بزرگترین و سریع ترین رشد کاربری را در میان سایت های اینترنتی داشته است که در نوع خود بی نظیر بود.

در بیبو هر کاربری می تواند پروفایل مخصوص خود را داشته باشد، علاقه مندی هایش را دسته بندی و به دیگر کاربران معرفی کند تا درصورت تفاهم به بحث و گفت وگو در مورد آنها بپردازد و حتی فعالیت ها، عکس ها و فیلم هایشان را نیز با دیگران به اشتراک بگذارند.

اگر می خواهید از محبوبیت این سایت بیشتر بدانید همین بس که در کل سال ۲۰۰۶ در صدر جدول پرکلیک ترین ها در گوگل بوده است . امسال نیز به همین خاطر امریکن آن لاین پیشنهاد خرید ۸۵۰ میلیون دلاریش را به بیبو داد تا با در دست گرفتن این سایت محبوب عرصه جدیدی از تبلیغات اینترنتی را در اختیار بگیرد.

منبع: آفتاب