براساس آمار منتشر شده، پلتفرم ویندوزفون مایکروسافت در جریان سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی با رشدی 1.8 درصدی در میزان عرضه‌ی گوشی‌های‌هوشمند مبتنی بر این پلتفرم روبرو بوده است. شاید در نگاه اول این میزان رشد در نگاه اول بسیار پایین به نظر برسد، اما باید به این موضوع اشاره کرد که iOS اپل نیز در اروپا همین میزان رشد را داشته است.

با توجه به کاهش 3.1 درصدی تعداد کاربران پلتفرم اندروید می‌توان به روشنی دید که افزایش کاربران ویندوزفون به واسته‌ی مهاجرت اندرویدی‌ها است. نکته‌ی جالب توجه در مورد اندروید، تبدیل شدن مهاجرت از اندروید به پلتفرم‌های دیگر به یک اپیدمی در اروپا است. برای مثال می‌توان به کشور فرانسه اشاره کرد که افزایش استفاده از آن ویندوزفون در آن 5.8 درصد بوده در حالی که سایر رقبا در این کشور نزول را تجربه کرده‌اند.

در بازار‌های شرقِ دور اوضاع برای اندروید چندان خوب نیست. براساس اطلاعات ارائه شده توسط کانتار، اندروید کاهشی 8 درصدی را به خود دیده است، در حالی که iOS با افزایشی 9.2 درصدی روبرو شده است. در مورد استرالیا نیز وضعیت به همین ترتیب است، در حالی که ژاپنی‌ها در سه ماهه‌ی اول سال 2015 روی خوشی به iOS نشان نداده‌اند. اندروید در ژاپن با افزایشی 10.2 درصدی روبرو شده در حالی که iOS کاهشی 12.5 درصدی را به خود دیده است.

افزایش سهم ویندوزفون فقط به بازار اروپا محدود است، چراکه در آمریکا نیز این پلتفرم با کاهش روبرو شده است. هرچند در آمریکا مایکروسافت با کاهش سهم پلتفرم موبایل خود روبرو شده، اما کانتار به مورد دیگری اشاره کرده است:

با بررسی بیشتر می‌توان دید که مایکروسافت برنامه‌هایی مدونی را برای افزایش فروش گوشی‌های‌هوشمند سری لومیا تدارک دیده است. مایکروسافت امیدوار است با استفاده از ویندوز 10 و همچنین اضافه کردن قابلیت‌هایی نظیر پورت کردن اپلیکیشن‌های اندروید و iOS، اقبال عمومی به سمت سیستم‌عاملش را افزایش دهد.

مایکروسافت اعلام کرده که در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی موفق شده تا 8.6 میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند ویندوزفونی را به فروش برساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی 18 درصدی را به خود دیده است. هرچند ردموندی‌ها در سه ماهه‌ی مورد نظر 4 میلیون دلار از دست داده‌اند، اما هنوز می‌توان به پیشرفت ویندوز 10 امیدوار بود.