این هفته حدود ۵۰ سایت را دیدم که اعلام کرده بودند در تبلیغاتشان، لینک‌ها را NoFollow می‌کنند. تمام این سایت‌ها حاضرند باکمال میل لینک بفروشند، اما به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهند لینک‌ها Follow شوند. اما این تکنیک واقعاً تأثیری هم دارد یا فقط سعی دارد کاربران را اندک اندک به مسیری سوق دهد که نتوانند به محتوای موجود در سطح اینترنت اعتماد کنند؟ گوگل صراحتاً اعلام کرده درصورتی‌که لینک بخریم باید آن را NoFollow کنیم؛ در موارد دیگری هم لازم است لینک‌ها را NoFollow کنیم. در حقیقت لیست لینک‌هایی که پیج رنک را به‌صورت مصنوعی تغییر می‌دهند، روزبه‌روز طولانی‌تر می‌شود.
nofollow-links
خود من همیشه به لینک‌های NoFollow علاقه داشته‌ام، چون گمان می‌کنم برای سایت ترافیک زایی می‌کنند، بااین‌حال این موضوع که مدیران وب گمان می‌کنند با NoFollow کردن لینک‌ها می‌توانند به صفحات درجه‌یک که به سایتشان هیچ ارتباطی ندارند لینک بدهند، نگرانم کرده است. نگرانم که در آینده نزدیک، به مرتبط بودن لینک‌ها بیش از این بی‌توجهی شود. اندک اندک سطح اینترنت مملو از محتوایی می‌شود که مورد اعتماد هیچ‌کس نیست.
یکی از دلایلی که به‌شخصه در خصوص لینک‌های NoFollow نگرانم کرده این است:
چند وقت پیش بود که با یکی از مدیران وب برای لینک گیری تماس گرفتم. تصمیم داشتم برای صفحه منابع آنلاین بیمه سایتم یک لینک NoFollow بگیرم؛ اما داخل درخواستم به‌اشتباه URL یکی از صفحات سایتش که در مورد پخت کیک بود و هیچ ربطی به بیمه نداشت را قرار دادم. در پاسخ به درخواستم توضیح داد که هیچ مشکلی وجود ندارد و در ازای ۲۵۰ دلار حاضر است لینک بدهد، اما برای احترام به خوانندگان سایت و پیروی از اصول گوگل مجبور است لینک را NoFollow کند! بعد از خواندن توضیحاتش کمی جا خوردم، چون کمی خنده‌دار بود که لینک منابع بیمه را در صفحه پخت کیک قرار بدهیم. در جواب نوشتم که URL مقصد را اشتباه مشخص کرده بودم، اما توضیح داد که جای نگرانی نیست و در ازای ۲۵۰ دلار حاضر است لینک را در هر صفحه‌ای که مایل باشم قرار بدهد. واقعاً خنده‌دار بود که تا این حد وانمود می‌کرد به کاربرانش اهمیت می‌دهد!
nofollow-links1
دیروز هم یک ایمیل تبلیغاتی دریافت کردم که توضیح داده بود مدیر وب حاضر است بر روی هریک از ۱۵ سایتش، لینک‌های NoFollow قرار بدهد. معمولاً چنین ایمیل‌هایی تبلیغ لینک‌های Follow می‌کردند و تمام ما می‌دانستیم وضعیتشان به چه ترتیب است. اما این اولین باری بود که تبلیغ لینک NoFollow می‌کردند، به نظر می‌رسد از این به بعد با حجم سرسام‌آوری از این نوع تبلیغات فروش لینک مواجه بشویم. در طول همین چند روز هم ۳ ایمیل دریافت کردم که تمامشان پیشنهاد چاپ پست مهمان و لینک دهی NoFollow به سایت داده بودند.
اما چنین تغییراتی چه تأثیری بر روی محتوا می‌گذارند؟ تمام کارشناسان توصیه می‌کنند باید محتوای دست‌اول تهیه کنیم تا بتوانیم از طریق آن لینک‌های طبیعی به دست بیاوریم، بااین‌حال اشکالی هم ندارد که سعی کنیم لینکمان را در میان محتوای شخص دیگری قرار بدهیم.
درصورتی‌که NoFollow کردن لینک‌ها، (در حال حاضر) پروسه لینک دهی را ایمن‌تر کند، آن دسته از مدیران وب که تا پیش‌ازاین لینک می‌فروختند، از این به بعد هم به فعالیتشان ادامه می‌دهند، فقط با این تفاوت که از تگ NoFollow استفاده می‌کنند. البته این دفعه مشکل به تغییر دادن مصنوعی پیج رنک مرتبط نمی‌شود؛ مشکل بازی کردن با اعتماد کاربران است، درنتیجه به‌احتمال‌زیاد گوگل وارد عمل می‌شود و اصولش را به نحوی تغییر می‌دهد که این تکنیک را هم ممنوع اعلام کند. پیش‌ازاین هم شاهد اجرای تکنیک‌هایی بوده‌ایم که ابتدا محبوب و همه‌گیر بودند، اما به‌سرعت تبدیل به جرم سنگین شدند.
nofollow-links3
واقعیت این است که مدیران وب همیشه پول‌دوست بوده‌اند؛ درصورتی‌که بتوانند با فروش لینک NoFollow به خواسته‌شان برسند، ابایی از این کار ندارند. درصورتی‌که گمان کنند با NoFollow کردن لینک‌ها پنالتی نمی‌شوند، بدون کوچک‌ترین نگرانی دست‌به‌کار می‌شوند. اما نقش گوگل در این ماجرا چیست؟ ممکن است سایتمان را به خاطر وجود تعداد زیاد لینک‌های NoFollow پنالتی کند؟ به خاطر لینک‌های بی‌ربطی که داخل سایتمان پست می‌کنیم، به‌صورت دستی جریمه‌مان می‌کند؟ ممکن است آپدیت جدید عرضه کند و سایت‌هایی را که بیش از ۵۰% از لینک‌هایشان NoFollow است را تنبیه کند؟
خود من به‌هیچ‌وجه دوست ندارم بدخبر باشم؛ مطمئناً بسیاری از مدیران شایسته وب به خوانندگانشان احترام می‌گذارند؛ در حقیقت حقه‌های جدیدی که برای لینک سازی معرفی می‌شود، تنها تقصیر کارشناسان سئو یا لینک سازان نیست. مدیران وب تشنه پول که سطح وب را مملو از محتوای غیرقابل‌اعتماد می‌کنند هم به همان اندازه مقصرند.

منبع:http://blog.morvahost.com
بازدید : 1908
3 آذر 1393 ساعت 04:42 ب.ظ
برچسب ها : سئو ، موتور جسجوگر ، nofollow
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری