برخوردهای اول می‌توانند باعث ایجاد یا از بین رفتن یک رابطه شوند. در مورد وب‌سایت کمپانی‌ها هم دقیقاً همین وضعیت برقرار است و تجربه کاربر درون سایت می‌تواند باعث شود از سایت گریزان شود یا اینکه تبدیل به یکی از مشتریان وفادار مجموعه شود. اکثر کاربران وقت یا حوصله ندارند تا از بخش‌های مختلف سایت سر دربیاورند؛ درنتیجه لازم است سایت مجموعه را بر اساس نیازهای مشخص کاربران آماده کنیم تا به آن علاقه‌مند شوند و مسیرشان برای خرید هموارتر شود. یکی از بهترین روش‌ها برای تحلیل رفتار کاربران و سازمان‌دهی داده‌ها، تگ گذاری رفتار کاربران است. در ادامه این پست قصد داریم مزایای تگ گذاری را برای:
• جذب کاربرانی که تبدیل نمی‌شوند
• کسب اطلاع در خصوص بهینه‌سازی وب‌سایت
• بهبود خدمت‌رسانی به مشتریان
بررسی کنیم. با تگ گذاری رفتار افراد می‌توانیم کاربران را به‌سرعت بر اساس فعالیت‌هایشان داخل سایت و پارامترهای رفتاری مشخص، گروه‌بندی کنیم.


behavior tagging


کمترین فایده تگ گذاری این است که به مدیر سایت کمک می‌کند به‌راحتی متوجه بشود کدام کاربران خرید کرده‌اند و کدام دست‌خالی از سایت خارج‌شده‌اند. درصورتی‌که کمی دقیق‌تر بشویم و روش‌های مختلف را امتحان کنیم، می‌توانیم اطلاعات ارزشمندی به دست بیاوریم و علاوه بر بهینه‌سازی وب‌سایت، بر روی کاربران هم تأثیر مثبتی بگذاریم.
همان‌طور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، تگ گذاری مشکلات احتمالی موجود در سایت را آشکار می‌کند. البته داده‌های یک کاربر تنها کفایت نمی‌کند، باید رفتار تعدادی از کاربران را تگ گذاری کنیم تا بتوانیم شمای کلی یک بازدیدکننده را به تصویر بکشیم.

• با تگ گذاری، کاربران را به مشتری تبدیل می‌کنیم
با استفاده از اطلاعاتی که از طریق تگ گذاری به دست می‌آوریم، می‌توانیم یک کاربر “بد” را به یک مشتری “خوب” تبدیل کنیم و برای بازدیدکنندگان سایت، تجربه بهتری فراهم کنیم. البته پروسه تحلیل کاربر، با خریدش از سایت خاتمه پیدا نمی‌کند. با استفاده از تکنیک‌های مختلف تگ گذاری می‌توانیم متوجه بشویم کاربران در کدام مرحله تبدیل‌شده‌اند، سایتمان را چطور پیداکرده‌اند و در طول مدت بازدید از سایت چقدر داخل آن باقی‌مانده‌اند. درنتیجه می‌توانیم:
• صفحاتی که کاربران را بیش از همه مشغول نگه‌داشته‌اند را شناسایی کنیم و برای روان‌تر کردن پروسه تبدیل، روش‌های کارآمدتر و دل‌پذیرتری پیدا کنیم؛ حتی می‌توانیم اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در پروسه بازاریابی‌مان هم تأثیر بدهیم.
• متوجه بشویم تبدیل‌ها از کدام بخش نشأت می‌گیرند؛ بیشتر تبدیل‌ها مربوط به کاربرانی هستند که سایت را در گوگل پیداکرده‌اند یا از سایت‌های دیگر واردشده‌اند؟ کدام تبلیغات عملکرد بهتری داشته‌اند و توانسته‌اند کاربران را به خریدار تبدیل کنند؟ با شناسایی رفتارهای مثبت خریداران، می‌توانیم وب‌سایت را طوری آماده کنیم که بازدیدکنندگان به سمت چنین حرکت‌هایی سوق داده شوند. به‌علاوه با بررسی کاربرانی که تبدیل نشده‌اند، می‌توانیم اطلاعات ارزشمندی به دست بیاوریم و بر اساس آن‌ها سایتمان را بهینه‌سازی کنیم.

 

• می‌توانیم برای بهبود وضعیت سایت، رفتار کاربران بد را تحلیل کنیم
تگ گذاری کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت کاربران را تحلیل کنیم و متوجه بشویم کاربران کدام بخش‌ها، به چه دلیل بدون اینکه تبدیل شوند، از سایت رفته‌اند. باید کاربرانی که آیتمی را به سبد خریدشان اضافه می‌کنند اما آن را رها می‌کنند، وارد پروسه ثبت‌نام می‌شوند و فرم را نیمه‌کاره می‌گذارند، تنها از یک صفحه سایت بازدید می‌کنند یا به هر ترتیب تبدیل نمی‌شوند را به‌دقت شناسایی و تحلیل کنیم.
یکی از مشتریانمان از وضعیت سایتش که روزانه تنها ۳ مشتری بالقوه داشت ناراضی بود. بعدازاینکه تبلیغات درجه‌یک هدف‌گذاری شده‌اش هم راه به‌جایی نبرد، تصمیم گرفت با اجرای تکنیک‌های تگ گذاری رفتاری، کاربرانی را که صفحه ثبت‌نام مشتری را ترک می‌کردند شناسایی کند. بعد از بررسی کاربران تگ گذاری شده، ریشه مشکلات مشخص شد: فرم ثبت‌نام مشتریان در بخش شماره تلفن دچار مشکل بود و به کاربران پیغام خطا می‌داد که شماره نامعتبر است، درحالی‌که این‌چنین نبود! بعد از رفع این مشکل، آمار ثبت‌نام مشتریان تا ۳۰۰% افزایش پیدا کرد. ممکن است کاربران، سایت را به خاطر یک خطای ساده یا یک مسئله ریشه‌ای و پیچیده ترک کنند. درصورتی‌که مشکل رها شدن سبد خرید بیشترین تگ را دارد، احتمالاً پروسه خریدتان مشکلی دارد. درصورتی‌که کاربرانتان داخل یک صفحه خاص، بیش‌ازحد توقف دارند، بهتر است کپی صفحه را تغییر بدهید و خواناتر و تأثیرگذارترش کنید.
با بررسی منبع ورودی کاربرانی که سبدشان را بیش از همه رها کرده‌اند، می‌توانیم وضعیت سایتمان را بهبود بدهیم. بهتر است بررسی کنیم کاربرانی که بلافاصله بر روی دکمه Back کلیک کرده‌اند از طریق چه تبلیغاتی واردشده بودند. کاربرانی که از یاهو وارد سایت می‌شوند، از افرادی که از طریق بینگ وارد می‌شوند، کمتر خرید می‌کنند؟ با پاسخ‌دهی به چنین سؤالاتی می‌توانیم صفحات ورودی را به شکل کارآمدتر و هوشمندانه‌تر طراحی کنیم. تگ گذاری کمک می‌کند تا در خصوص تغییرات اساسی و پروسه بهینه‌سازی سایت آگاه‌تر شویم، به مشتریان سایت خدمات بهتری ارائه کنیم و رضایت کاربران فعلی را جلب کنیم.

 

• تگ گذاری رفتاری برای بهبود خدمات ارائه‌شده به مشتریان
با اجرای صحیح تکنیک‌های تگ گذاری رفتاری می‌توانیم علاوه برافزایش فروش کسب‌وکارمان، به تیم پشتیبانی از مشتریان هم کمک کنیم تا:
• فعالیت‌های کلیدی مشتریان را شناسایی کند؛ درصورتی‌که سرویس‌های اتوماتیکمان را با تگ گذاری ادغام کنیم، هنگامی‌که کاربران سرویسشان را آپدیت می‌کنند، با خطایی مواجه می‌شوند، فایل PDF دانلود می‌کنند یا از نسخه‌های رایگان برنامه‌ها استفاده می‌کنند خبردار می‌شویم.
• مشکلات احتمالی کاربران را در مراحل اولیه شناسایی کند؛ به کمک تگ‌ها می‌توانیم ایمیل‌ها را به‌صورت اتوماتیک ارسال کنیم، حتی می‌توانیم پیش از اینکه گزینه “تماس با ما” را بزنند، به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار کنیم و با کاربر در خصوص مشکلش صحبت کنیم.
حتی درصورتی‌که از میزان تبدیل ماهیانه سایتتان راضی هستید، بهتر است به کمک تکنیک‌های تگ گذاری رفتاری، داده‌ها را از پیش سازمان‌دهی کنید و در شناسایی و حل مشکلات کاربران پیش‌قدم باشید. در حقیقت باید بدانیم کاربران چرا سایتمان را ترک می‌کنند؟ در طول بازدید از سایت تا چه حد به محتوا علاقه‌مند هستند؟
تکنیک‌های تگ گذاری می‌توانند در قالب چند کلیک ساده پاسخ تمام این سؤالات را در اختیارمان قرار بدهند؛ با اجرای این تکنیک‌ها می‌توانیم در اولین بازدید، تأثیر بسیار خوبی بر کاربر باقی بگذاریم و به وب‌سایتمان وفادارش کنیم…

منبع: http://blog.morvahost.com
بازدید : 2106
3 آذر 1393 ساعت 04:45 ب.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری