معمولاً وقتی با صاحبان کسب‌وکارها یا بعضی از بازاریابان صحبت می‌کنم، اولین جمله‌ای که می‌شنوم این است که: “نمی خوام زیاد ایمیل بفرستم؛ نهایتاً هرماه یا هر سه ماه یک‌بار!”

unsubscribe from emails


حقیقت این است که مردم به تمیزی میل باکسشان واقعاً اهمیت می‌دهند؛ تمام کاربران به‌اندازه کافی گرفتاری دارند و حوصله اطلاعات به‌دردنخور اضافی ندارند. درنتیجه منطقی است که صاحبان کسب‌وکارها و بازاریابان نخواهند برای مردم “بار اضافی” باشند. اما نکته قابل‌تأمل این است که چرا باید فکر کنند ایمیلشان “بار اضافی” است؟ اگر مطمئن نیستید که محتوای تهیه‌شده واقعاً ارزشمند و خواستنی است، بله احتمالاً ایمیل‌هایتان بار اضافی هستند.
درواقع این طرز فکر ازآنجا آب می‌خورد که بسیاری از ایمیل‌های دریافتی‌مان چرت‌وپرت‌های تبلیغاتی هستند (اما همیشه هم این‌طور نیست!). ۳ دلیل اصلی لغو عضویت کاربران از کمپین‌های ایمیلی عبارتنداز:

۱) تلاش بیش‌ازحد کمپانی برای فروش محصول:
همه ما می‌دانیم مردم دوست دارند خودشان انتخاب کنند؛ کسی دوست ندارد مجبور شود چیزی را بخرد. درنتیجه در شرایطی که کمپانی‌ها ایمیل‌های تبلیغاتی “محصولات ما رو بخرید! بهترین محصولات دنیا همین‌جاست!” ارسال می‌کنند، حوصله کاربران سر می‌رود و ترجیح می‌دهند عضویتشان را لغو کنند.
فرض کنید عضو خبرنامه ایمیلی یک فروشگاه لباس شده باشیم و تنها ایمیلی که برایمان می‌فرستند پیام‌های تبلیغاتی باشد؛ واقعاً خسته‌کننده است. اما درصورتی‌که بتوانند در قالب ایمیل‌ها توضیح بدهند چطور می‌توانیم خوش‌لباس‌تر باشیم و کدام لباس‌ها برای کدام موقعیت‌ها مناسب‌ترند، از ایمیل‌ها بیشتر استقبال می‌کنیم. حتی می‌توانند تعدادی کوپن خرید ارسال کنند یا زمان‌بندی حراج‌ها را اعلام کنند، اما بهتر است در درجه اول بر روی کمک هرچه بیشتر به مشتری تمرکز کنند.

۲) هدف‌گذاری کاربران نامناسب:
واقعیت این است که بازاریابی ایمیلی، بازی اعداد است؛ هر کاری هم که کنیم، در یک بازه زمانی خاص تنها درصد مشخصی از افراد محتوای ایمیل‌ها را می‌خوانند. بااین‌وجود درصورتی‌که هدفتان فقط این است که فهرستتان را طولانی‌تر کنید و مهم نیست گیرندگان جزء مشتریان ایدئال مجموعه هستند یا نه، در این صورت خیلی زود تبدیل به بار اضافی می‌شوید. گیرندگان ایمیل‌ها باید به محتوای ارسالی علاقه‌مند باشند.
فرض کنید تصمیم داشته باشیم برای سفرمان برنامه‌ریزی کنیم؛ در چنین وضعیتی احتمالاً دست به دامن خبرنامه‌های مرتبط به ایران‌گردی و جهانگردی می‌شویم. اما بعدازاینکه از سفر برگردیم، دیگر به چنین محتوایی علاقه نداریم، درنتیجه منطقی است که عضویتمان را لغو کنیم. اما ممکن است فرد دیگری همیشه به موضوع سفر علاقه‌مند باشد و به یکی از اعضاء وفادار خبرنامه تبدیل شود. وضعیت هر کاربر با کاربر دیگر فرق می‌کند. درصورتی‌که محتوای مناسب را در زمان مناسب به کاربر مناسب ارائه کنیم، هیچ‌وقت بار اضافی نمی‌شویم.

 

۳) محتوا و طراحی ضعیف ایمیل‌ها:
شاید بدیهی به نظر برسد، اما اگر ایمیل‌ها جذابیت بصری نداشته باشند، یا خواندنشان برای کاربر سخت باشد، تبدیل به بار اضافی می‌شوند. باید برای طراحی حرفه‌ای و مرتب ایمیل‌ها به‌اندازه کافی وقت صرف کنیم تا کاربران در خواندنشان کوچک‌ترین مشکلی نداشته باشند. به‌علاوه درصورتی‌که حجم اطلاعات موجود در ایمیل‌ها بیش‌ازحد زیاد باشد، کاربران سردرگم می‌شوند؛ شاید خیال کنید با ارائه این حجم از اطلاعات کاربردی به کاربران لطف می‌کنید، ولی باید بدانید در چنین وضعیتی گیرندگان اذیت می‌شوند و از دریافت ایمیل‌ها صرف‌نظر می‌کنند.

 

خبرنامه ایمیلی را به شکل جذاب‌تری طراحی کنید
برای یک‌لحظه میل باکس خودتان را تصور کنید؛ معمولاً کدام خبرنامه‌ها را به‌صورت منظم دنبال می‌کنید؟
مثلاً خود من معمولاً بعضی از خبرنامه‌های کمپانی‌های موردعلاقه‌ام را باعلاقه خاصی دنبال می‌کنم. شاید از هر سه تا پنج ایمیلی که می‌فرستند، فقط یکی را بازکنم، اما هیچ‌وقت عضویتم را لغو نمی‌کنم. شاید تمام پیغام‌هایشان را دنبال نکنم، اما برای اطلاعاتی که در اختیارم می‌گذارند، ارزش قائلم.
منطقی نیست که توقع داشته باشیم تمام ایمیل‌ها خوانده شوند؛ ممکن است بعضی از گیرندگان بگویند: “اینو که خودم می دونم!” یا “این مطلب زیاد برام مهم نیست.” باید بتوانیم با چنین مسائلی کنار بیاییم. این روزها کاربران اطلاعاتشان را به روش‌های مختلفی به دست می‌آورند؛ خبرنامه‌های ایمیلی هم یکی از این ابزارها هستند که به کمپانی‌ها امکان می‌دهند صدایشان را به گوش کاربران برسانند و با افراد حاضر در شبکه‌شان ارتباط عمیق‌تری برقرار کنند. درصورتی‌که از این ابزار به نحو مناسبی استفاده کنیم، به‌زودی به یکی از منابع قابل‌اعتماد حوزه کاری‌مان تبدیل می‌شویم.

منبع:http://blog.morvahost.com

 
بازدید : 2039
3 آذر 1393 ساعت 04:49 ب.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری