بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی می‌باشد که در مقابل بازاریابی مستقیم در تبلیغات کلاسیک قرار می‌گیرد. استفاده هدفمند از این وسیله در کنار دیگر ابزارهای بازاریابی اینترنتی مثل سئو، ویدئو مارکتینگ، تبلیغات در سایت‌های پربازدید و شبکه‌های اجتماعی و دیگر ابزارهای بازاریابی کلاسیک موجب هم‌افزایی و رشد تصاعدی نتایج و در نهایت بالابردن فروش و افزایش سودآوری خواهد گردید.

با استفاده از پیشنهادهای من و استفاده صحیح از استراتژی بازاریابی اینترنتی برای ایمیل مارکتینگ، شما می‌توانید مشتریان خود را درگیر سازید و در نتیجه مجموعه افرادی شکل گیرند که به برند شما اعتقاد دارند و طرفدار کالاهایی هستند که به بازار عرضه می‌کنید.
درهر کمپین بازاریابی ایمیل تا زمانی که مخاطب ایمیل را باز نکند و نخواند، آن کمپین ارزش واقعی خود را نشان نمی‌دهد. امروزه دیگر نمی‌توان شخصی را پیدا کرد که روزانه تعداد زیادی ایمیل دریافت نکند. پس نحوه ارسال ایمیل، عنوان و محتوای آن باعث می‌شود که شخص تصمیم بگیرد آن را بخواند یا مثل من به سطل زباله بیندازد.
چیزی که مردم واقعا در صندوق پیام خود می‌خواهند عبارت است از:
  • اطلاعات به روز
  • اطلاعات مفید
  • دعوت نامه‌های شخصی از طرف دوستان
  • اطلاعات ضروری
  • اخبار داغ
  • جایزه یا پاداشی که بابت نشان دادن عکس‌العمل به ایمیل دریافت کنند.
مردم همچنین ایمیل‌هایی که دارای موضوعات زیر باشند فورا به اسپم می‌فرستند با به آن‌ها توجهی نمی‌کنند:
  • ایمیل‌های با موضوعات طولانی
  • نامه هایی که درخواست کمک می‌کنند.
  • ایمیل‌هایی که درخواست کمک مالی‌ می‌کنند.
  • نامه هایی که به دنبال فریب مخاطب هستند.
  • ایمیل‌هایی که پیام آن‌ها فقط خیالی خام را منتقل می کنند.
عنوان ایمیل‌‌ها باید نظیر تیتر روزنامه‌ها یا اخبار توجه طرف را به خود جلب کند. بهترین عنوان ایمیل‌ها عناوینی هستند که کوتاه باشند و خیلی سریع اطلاعات لازم را در اختیار خواننده قرار دهند. هنر تیتر زنی و ژورنالیستی یکی از هنر های یک بازاریاب ایمیل موفق است.
استفاده از جملات ناخوشایند و کم ارزش باعث می‌شود خیلی سریع ایمیل شما اسپم یا پاک شود.
در بازاریابی ایمیلی موارد زیر را باید همیشه مد نظر قرار دهید تا پیام خود را به خوبی به افراد برسانید ( و البته به فراخور آن درصد باز کردن ایمیل توسط گیرنده را  هم بسیار بالا ببرید) :

مهمترین نکات در ایمیل مارکتینگ

۱- برای ارسال ایمیل برنامه زمانی داشته باشید، و در ارسال به موقع و محتوایی که می‌فرستید نظم و پایداری را رعایت کنید. اگر افراد ماهانه ایمیل شما را دریافت می‌کنند به همین روند ادامه دهید. اگر آن‌ها خواهان دریافت خبرها و پیشنهادهای خاص هستند همین چیزهای خاصی را در اختیار آن‌ها قرار دهید.
 هدف درگیر کردن مخاطب و شرطی ساختن آن‌ها برای باز کردن ایمیل به محض دریافت است.
۲- محتوایی عرضه کنید که جالب، تازه و مرتبط با فعالیت شما است. برای ارتباط بهتر با بازار هدف، این نوع انتقال پیام به منظور بازاریابی بهترین فرمول است.
۳- از عناوین اسپم وار دوری کنید. همانطور که در بالا اشاره شده از کلماتی نظیر ” شما برنده شده اید” یا ” فلان مقدار تخفیف فقط برای شما ” یا هرچیزی که داد بزند ایمیل شما محتوایی اسپم وار دارد، استفاده نکنید.
۴- ایمیلی که می‌فرستید به اسم خود شما باشد نه اینکه پشت آن شخصیت حقیقی وجود نداشته باشد. فرستادن ایمیلی که آدرسی برای دریافت جواب در خود ندارند باعث می‌شود شما نتوانید از تلاش برای کسب ارتباط با مخاطب نتیجه بگیرید.
۵- عنوان ایمیل کوتاه و جذاب باشد. سعی نکنید عنوان ایمیل شما تمامی اهداف بازاریابی شما را نشان دهد. افرادی که ایمیل‌ها را می‌خوانند ابتدا عناوین را سریع بررسی می‌کنند و ۳ یا ۵ کلمه اول را می خوانند ( بویژه اگر از موبایل یا تبلت برای چک کردن ایمیل استفاده می‌کنند).پس مهمترین کار شما قرار دادن عنوان و محتوای بسیار عالی در ابتدای کار است.
۶- هرچه عنوان ایمیل خلاصه تر و بهتر نوشته شده باشد، احتمال باز شدن آن بیشتر است. چیز خاصی که باعث می‌شود خود شما یک ایمیل را باز کنید در نظر بگیرید. همچنین به یاد آورید چه چیزی باعث می‌شود شما یک ایمیل را پاک کنید؟ در کنار هم قرار دادن این دو باعث می‌شود عنوان موثرتری را برای بازاریابی ایمیلی انتخاب کنید.
۷- سوال‌های کوتاه بپرسید، یک نوع حس فوریت خاص در باز کردن ایمیل ایجاد و مردم را شگفت زده کنید. عجیب است که چنین چیزهایی خوب جواب می‌دهد! مردم عاشق اطلاعات محرمانه، انحصاری و رازهای گوناگون هستند. از چنین چیزهایی به درستی استفاده کنید.
۸- به حالت “من تو من” بنویسید. ایمیل خود را طوری طراحی کنید که انگار با یک دوست دارید صحبت می‌کنید. تا می‌توانید پیام‌هایتان محاوره‌ای باشد، انگار دارید فقط با شخصی نظیر خود صحبت می‌کنید. کسانی که از شما ایمیل دریافت می‌کنند دوست دارند حس کنند شما فقط با آن‌ها، نه جماعتی از افراد صحبت می‌کنید. آن‌ها می‌خواهند حس کنند تنها آنها هستند که ایمیل شما را دریافت کرده‌اند. سعی کنید حس خصوصی بودن و اختصاصی بودن را در ایمیل تقویت کنید.
۹- ایمیل‌های خود را زمانی بفرستید که فکر می‌کنید دریافت کننده شما آن‌ها را باز می‌کند یا می‌بیند. پیش بینی زمان مناسب سخت است، از این نظر که افراد ممکن است در روزها یا زمان‌های مختلف ایمیل خود را چک کنند ولی با کمی تلاش می‌توانید حدس‌هایی بزنید. بهتر است مثل من از یک سرویس دهنده ایمیل خوب که آنالیزهای دقیقی نشان می دهد به علاوه بک فایل اکسل که برای هر مقاله پر می شود استفاده کنید.
۱۰- محتوای نوشتاری ایمیل دارای جملات مشکل نباشد. گفتگو با یک دوست نیازی به جملات سخت، پیچیده و یا خیلی فنی ندارد. تا می‌توانید از ساختار نوشتاری ساده بهره گیرید. روش نگارش یک ایمیل تبلیعاتی بسیار مهم است.
۱۱- پیام ایمیل را مثبت جلوه دهید. اطلاعاتی که مفید، تازه و جالب است به خودی خود عناوینی به وجود می‌آورند که جلب توجه می‌کنند.از آنها استفاده کنید.
۱۲- از کلماتی که بار عاطفی و احساسی دارند استفاده کنید. این کلمات توجه افراد را به خود جلب می‌کنند و باعث می‌شود ایمیل شما در یک صندوق پیام شلوغ، بهتر به نظر برسد.
۱۳- در ارسال ایمیل حد معقولی را رعایت کنید. تنها زمانی که چیزی مفید یا با ارزش برای مخاطبین خود دارید ایمیل ارسال کنید. دریافت کنندگان ایمیل‌های شما به دنبال چیزهایی هستند که باعث شود آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند، احساس بهتری به دست آورند و حس کنند که وقت و هزینه آن‌ها بی خودی از بین نرفته است. طبق همین اصول پیام خود را بنویسید.
با رعایت اصول بالا با لیست ایمیلی که از افراد دارید ارتباط برقرار کنید. پایداری و فرستادن اطلاعات مرتبط با نیاز مخاطب باعث می‌‍شود آن ها مدام منتظر ایمیل شما باشند. تکنیک‌هایی که ذکر شد و قرار‌دادن اسم خودتان در بخش ” ارسال کننده ” باعث می شود میزان درصد باز کردن ایمیل‌های تبلیغاتی شما در کمپین‌های بازاریابی با ایمیل بالا رود.

منبع: وب برندیگ