شاید این اتفاق برای سایت شما نیز رخ داده باشد که ناگهان موارد جستجوی سایت شما  رفته رفته در صفحه های اول موتورهای جستجو کم و کم تر شود و ترافیک سایت شما تا ۸۵ درصد کاهش پیدا کند .
این اتفاق می تواند در یک چشم به هم زدن رخ دهد ، تمام رویای های شما به یک واقعیت دردناک تبدیل می شوند و  ترافیک سایت شما روز به روز کاهش پیدا می کند.

اگر شما هم درگیر این بحران هستید ،میتوانید از این مقاله به خوبی بهره مند شوید ، این مقاله شش پرسش و پاسخ را به ترتیب اهمیت ایجاد نموده تا شما دلیل یا دلایل افت ناگهانی سایت خود در موتورهای جستجو را بیابید.

قبل از شروع پرسش و پاسخ ، در صورتی که سایت خود را از قبل در Google Webmaster ثبت نموده اید ، با استفاده از اکانت جیمیل خود وارد بخش Google Analytics شده و به در منوی سمت چپ سایت ، مراحل زیر را طی نمائید :
Traffic Sources->Sources->Search->Organic and select a 6 month date range
حال برای سایت شما یک نمودار رسم می شود که آمار بازدید از سایت شما را در ۶ ماه گذشته  نمایش می دهد ، اگر این نمودار ، همانند شکل فوق باشد ، حتما سایت شما با یک مشکل جدی رو به رو می باشد .

سوال اول : آیا  Google Analytics به شما اخطار یا راه پیگیری نداده است؟

شاید زمانی که افت ناگهانی جستجو برای سایت شما رخ می دهد ، Google Analytics ، پیغامی مبنی بر حل این مشکل به شما داده باشد برای  اطلاع از پیغام  و همچنین رفع ابزار های بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید از آنها استفاده نمائید همانند:
۱) افزونه ای برای فایرفاکس https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/ga-is-google-analytics-install/
۲) افزونه ای برای گوگل کروم (ساخت شرکت گوگل ) : https://chrome.google.com/webstore/detail/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhna

سوال دوم : آیا تغییر ناگهانی در وب سایت رخ داده است ؟

گاهی اوقات پیش می آید که سایت خود را مجددا طراحی می نمائید (طراحی دوباره)، یعنی چند روزی سایت به نمایش گذاشته نمی شود و همچنین آدرس دیگری را در این چند رو فراهم نکرده اید که ، سایت شما در این مدت به آدرس دیگری redirect شود ، این عمل یاعث نابودی رتبه سایت شما می شود ، علاوه بر این ، این تغییرات ممکن است فقط به طراحی مجدد قالب محدود نشود ، بلکه اگر شما محتوای سایت خود را حذف کرده باشید یا اینکه به گونه  ای حذف شده باشند  یا ساختار سلسله مراتبی سایت خود را تغییر داده باشید ، این کار عواقب چندان جالبی را برای شما نخواهد داشت ، برای حل این مشکل نیز یک راه گریزی نیز وجود دارد ، برای این کار شما می توانید از پایگاه Wayback Machine استفاده نمائید ، این پایگاه ، Archive مطالب سایت شما را نگهداری خواهد کرد .
نکته :
 این پایگاه از دامنه های ir پشتیبانی نمی کند.!
در ضمن اگر شما از یک CMS خاص برای مدیریت سایت خود استفاده می نمائید ، در صورتی که یک تغییر ناگهانی ناخواسته در سایت شما پیش آید ، این CMS ها Log هایی را ذخیره می کنند که دلیل این کار را برای شما بیان خواهند کرد.

سوال سوم : آیا سایت شما هک شده است؟

همیشه هک کردن یک وب سایت به معنای از بین بردن آن نیست ، هکرها ممکن است بدون این که شما متوجه شوید ، سایت شما را به یک اسپم تبدیل کنند ، حتی می توانند یک دایرکتوری پر از اسپم در سایت شما ایجاد نمایند ، بدون اینکه شما متوجه شوید ، و زمانی که موتورهای جستجو به سراغ سایت شما می آیند ، سایت شما را به عنوان یک سایت اسپم تشخیص داده و بدین گونه رتبه سایت شما ویران می شود.
نصب ابزار  وب مستر گوگل و بینگ مایکروسافت کمک بسزایی در امر تشخیص آسیب پذیری سایت خواهند نمود ، همچنین استفاده از کلمه کلیدی links برای وب سایت ها همانند links:yoururl در گوگل شما را در شناسایی اسپم ها راهنمایی می نماید.
مراحل جلوگیری از هک شدن سایت بستگی به CMS مورد استفاده توسط سایت دارد ، این موارد می تواند شامل ، Backup گیری از اطلاعات و محتویات سایت ، تغییر پسورد FTP ، کلمه عبور سایت و پایگاه داده باشد.
به صورت عمومی برای حفظ امنیت بیشتر  سایت خود سعی کنید :
  • همواره از آخرین نسخه CMS سایت خود استفاده نمائید
  • از کلمات عبور (Passwords) پیچیده و ترکیبی استفاده نمائید
  • از ورژن های مختلف سایت خود به صورت اتوماتیک Backup بگیرید.
  • از ابزارهای وب مستر بینگ و opt-in در ایمیل ها استفاده نمائید.
نکته :
Opt-in به معنای جمع آوری ایمیل ها می باشد البته نه برای سوء استفاده به عنوان اسپم

سوال چهارم : آیا موتورهای جستجو ، الگوریتم خود را آپدیت کرده اند ؟

زمانی ممکن است سایت شما در عین بروزرسانی ، انجمن خوب ، وبلاگ خوب و… به طور ناگهانی دچار افت قابل توجهی از سوی موتورهای جستجو شود ، اگر وب سایت شما نیز قربانی یک به روزرسانی الگوریتم می باشد ، در ابتدا باید تجزیه و تحلیل کنید که موتورهای جستجو در الگوریتم جدید خود ، نسبت به چه استراتژی هایی حساس شده و ان را تقلب به حساب می آورد ، اگر این مسئله تغییر الگوریتم به صورت عمده باشد ، ممکن است لازم باشد شما نیز ساختار سلسله مراتبی سایت خود را از قبیل محتوا ، لینک ها و … تغییر دهید.

سوال پنجم :آیا شما در رتبه بندی توسط موتورهای جستجو مجازات شده اید؟

اگر موتورهای جستجو الگوریتم خود را آپدیت کنند و شما همواره خود را به صورت متقابلی بروزرسانی نکنید ، شما دچار یک افت قابل توجه از لحاظ رتبه بندی خواهید شد ، به طور خلاصه ممکن است که شما  در گذشته از لینک های خراب یا محتوای اسپم در سایت خود استفاده کرده باشید و با الگوریتم جدید موتورهای جستجو مواجه شده باشید ، این الگوریتم های جدید ، لینک ها و محتوای اسپم شما را شناسائی نموده اند ، و اینگونه سایت شما با افت رتبه بندی مجازات خواهد شد ، برای حل این مشکل بهتر با  یک مشاور سئو مشورت نمایید.

سوال ششم : آیا سایت شما قربانی سئو منفی نشده است ؟

اگر شما هیچکدام از ۵ مشکل قبلی را نداشته اید ، و هنوز هم شما دچار افت ناگهانی در موتورهای جستجو می باشد ، ممکن است که شما قربانی سئو منفی شده باشید ، سئوی منفی مجموعه فعالیت‌هایی است که معمولاً رقیبان کاری شما در اینترنت برای کاهش رتبه سایت شما و نمایش سایت خود در رتبه های بالاتر صفحه نتایج گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر انجام می‌دهند.
برای کمک به حل این مشکل ، ابزارهایی طراحی شده  که می توانید از آن ها برای حفاظت سایت  خود در برابر سئوی منفی استفاده نمائید . به زودی در بخشی دیگر به معرفی این ابزار ها می پردازیم.