در دنیای امروز بحث شبکه های اجتماعی بسیار داغ است و طبق آمار ها بسیاری از کاربران اینترنتی ساعت های زیادی را در سایت های اجتماعی می گذرانند.یکی از معروفترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی فیس بوک است. سایتی که ایده آن یک شبه توسط یک دانشجوی دانشگاه هاروارد (مارک زوکر برگ ) ایجاد شد. او هم اکنون ۲۶ سال دارد و به گفته خود هیچگاه فکر نمی کرد که جایگاه او چنین شود.
طبق آخرین آمار ها بیش از نیم میلیارد از جمعیت دنیا در این سایت عضو هستند یعنی فیس بوک بعد از کشور چین و هند سومین کشور پر جمعیت دنیا !!!
 بیش از ۱۰۰ میلیون از کاربران فیس بوک زندگی و ساعت ها وقت خود را در فیس بوک می گذرانند سوال اینجاست که آیا برای کاربران فیس بوک چه چیز می تواند جذابیت داشته و چه تاثیری رو به رشدی را می توان برای آنها مشاهده کرد؟

در سال های اخیر قبل و بعد از راه اندازی فیس بوک شبکه های اجتماعی زیادی بوده و هست ولی کماکان سیر رشد و افزایش کاربران فیس بوک را همیشه می توان دید. یکی از عوامل جذابیت عموم جهت استفاده از فیس بوک مطلع شدن از آخرین فعالیت های دوستان ، آشنایان و همکاران است. در مصاحبه و نظرسنجی هایی که از بسیاری کاربران فیس بوک گرفته شد به این نتیجه رسیدند که این سایت توانسته به عنوان یک شبکه اجتماعی، تمامی امکانات جهت ارتباط چند سویه از طریق اینترنت را برای کاربران مهیا کند و مهمتر از همه از تمامی دلتنگی ها ، شادی ها ، غم ها ، شکست ها و موفقیت های دوستان خود با خبر شوند و با احساس آنها یکی شوند.
بسیاری از منتقدان و کارشناسان بر این باورند که با محبوبیت و استفاده عموم از فیس بوک اطلاعات آنها در این شبکه به آسانی جمع آوری می شود و با امکانات و تغییرات جدید در فیس بوک حریم خصوصی افراد را نقض کرده است.مدیر ۲۶ ساله فیس بوک می گوید که هدف اصلی فیس بوک برداشتن حصارها و تبدیل کردن جهان به دنیایی آزادتر و صادقانه تر است .جالب اینجاست که او نکات بسیار کوچکی از زندگی خود را روی فیس بوک علنی کرده است.
نباید فراموش کرد که فیس بوک به یک شبکه بسیار قوی برای تمرکز تبلیغات از طرف شرکت های بزرگ تبدیل شده و با در دست داشتن اطلاعات دسته بندی کاربران بر اساس کشور ، جنسیت ، سن و علایق توانسته سرمایه گذاری های کلانی را در بخش تبلیغات برند ها برای خود جذب کند.
یکی از مهمترین مسائلی که در روانشناسی تبلیغات این غول اجتماعی می تواند دید رضایت تمامی کاربران فیس بوک جهت نمایش تبلیغات  است زیرا تمامی تبلیغات بصورت غیر مستقیم و بر اساس سلایق کاربران قابل رویت است.
به نظر می رسد که مارک زوکر برگ برای پول  اهمیت چندانی قائل نیست. یک نکته در اثبات این ادعا این است که زاکربرگ با وجود پیشنهاد یک میلیارد دلاری حاضر نشده فیس بوک را بفروشد. مدیرعامل سابق شرکت یاهو که این پیشنهاد را مطرح کرده بود می گوید که هیچگاه ندیده است که کسی پیشنهاد یک میلیارد دلاری را رد کند.
نظرات خود را از تاثیرات فیس بوک در زندگی خود ارسال کنید
منبع: دقیقه